Zon, zee en kiezelstenen. - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Mlijntje - WaarBenJij.nu Zon, zee en kiezelstenen. - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Mlijntje - WaarBenJij.nu

Zon, zee en kiezelstenen.

Door: Marlijn & Detlef

11 Juli 2013 | Indonesië, Amed

Zo, we hebben weer eens tijd in ons drukke reisschema om een update voor jullie online te zetten. We zullen ons best doen er dit maal wat foto's bij te voegen, aangezien dat vorige keer niet wilde lukken. Dus zonder verdere ommehaal...

7-7 Sanur
Ons prachtige apartement slaapt ook nog eens heerlijk. Vanochtend dus lekker uitgeslapen, toen ging ik douchen en Detlef zwemmen, terwijl we op de roomservice wachtten. Het ontbijt was heerlijk en heel bijzonder omdat we bezoek kregen van twee hele schattige eekhoorns en het ook nog eens op onze persoonlijke veranda was. Toen hebben we onze uitgebreide reisinformatie doorgelezen en besloten dat we een dagje rust gingen houden. We hebben lekker wat rondgewandeld. We zijn naar Hardy's geweest, we hebben oma een kaart gestuurd, een donatie gedaan aan de schildpadden-reddingsbrigade, we hebben een heerlijke maiskolf gegeten en we hebben allebei een sarung gekocht. Vanavond hebben we aan de straat bij de Mona Lisa gegeten en zijn daarna cocktails gaan drinken. Marlijn had een hele lekkere, met Baileys, bananen en cream (BBC). Die gaan we thuis dus ook maken! Inmiddels zijn de tassen alweer gepakt want we worden morgenochtend om 9 uur opgehaald. Detlef is nog even (derde keer vandaag) aan het zwemmen. Ik vond ons hotel echt fantastich, maar ben benieuwd naar de rest van het eiland.

8-7 Ubud
Vanochtend moesten we optijd opstaan. We hebben nog even genoten van een lekkere douche en een luxe ontbijt. Daarna werden we opgehaald door onze chauffeur. Onze eerste halte was de Tanah Lot tempel. Voor je bij deze tempel in de zee bent, moet je eerst door een heel dorp van toeristen kraampjes. Uiteindelijk gingen we door een poort en konden we de tanah lot zien. Super mooi maar druk met toeristen, woow!
En dan waren we er nog niet eens op het drukste moment van de dag. Onze chauffeur ging mee als gids en fotograaf en nam ons ook nog mee naar een tempel iets verder op. Gelukkig is het gebied direct rondom de tempels een mooie tuin en lopen daar alleen wat vrouwtjes ansichtkaarten te verkopen. Onze volgende stop was Pura Taman Ayun dat is een tempelcomplex in een " mooie tuin" , die een koning heeft aangelegd. Gelukkig was de chauffeur weer mee om wat uitleg te geven, want het stelde niet zo heel veel voor. We mochten de bell tower beklimmen en vanaf daar leek het net alsof je in jungle book zat. Daarna werden we naar ons hotel in Ubud gebracht. Weer een mooie ruime kamer met eigen balkon. Mooie afgesloten tuin met tempeltjes en een zwembad (en een schreeuwende kat).
Toen we onze spullen hadden weggezet gingen we opzoek naar lunch. Uitiendelijk vonden we een leuk plekje dat niet direct aan de straat zat, waar we heerlijk hebben gegeten. Vervolgens zijn we naar het Monkey Forest gegaan. Hahahaha, wat een brutale apen! We hadden bananen gekocht bij de ingang, en de eerste banaan werd echt uit m'n handen gegrist! Detlef werd voor de laatste banaan bijna aangevallen door een grote boze aap, daarna nog wel veel gelachen om alle aapjes.
We vonden een richeltje vanaf waar we naar beneden konden kijken naar het drukke pad. Dat was voor mij iets overzichtelijker. Daar besloot een klein aapje uiteindelijk maar eens op Detlef te klimmen. Kei schattig tot dat ie op de naden van z'n blouse begon te kauwen :S.
Vanuit het Monkey Forest hebben we nog een wandeling door de jungle gemaakt, inclusief bamboo bruggen over snelle riviertjes en tempels midden in de jungle.
Savonds hebben we echt mega lekker gegeten bij een ieniemienie tentje. Detlef heeft het zelfs uitgeroepen tot lekkerste eten van Bali (tot nu toe). Verder hebben we nog boodschappen gedaan en allemaal spannende soorten fruit gekocht. Die zullen we morgen maar eens proberen. Daarna zijn we nog bijna verdwaald, Detlef wist een kortere route naar het hotel.....Onderweg nog gekeken hoe een kikker zijn weg oversteek skills aan het showen was en vervolgens optijd slapen want ook hier is alles om 10 uur dicht.

9-7 Ubud
In de ochtend zijn we naar de lokale markt in Ubud geweest. We dachten spekkoek te herkennen en kochten dus 2 stukjes. Het was wel spekkoek maar het smaakt echt heel anders dan wat we uit Nederland gewend zijn. Verder nog een paar souvenirs gekocht. Het regende heel veel en heel hard dus zijn we vooral op onze kamer gebleven (ook wel eens lekker). Savonds in een restaurantje gegeten dat vol hing met gigantische zwart wit foto's van blote borsten. Super lekker gegeten (alweer) vooral de kokosmilkshakes waren erg lekker. Voor de avond hadden we kaartjes voor een traditionele dansvoorstelling. De eerste dans was heel grappig, de tweede was mooi en de derde was een heel toneelstuk. Al met al wel bijzonder om bij te wonen. Vanavond gaat de tropische regenbui ( inclusief schreeuwende kat) gewoon door, dus oordopjes in en tukken.

10-7 Amed
Vandaag was weer een reisdag. Onze chauffeur was Little Wayan himself. Leuke vent, gaf veel uitleg over de Balineese cultuur en allerlei dingen die we onderweg tegenkwamen. We hadden het reisprogramma een beetje aangepast, maar dat was geen enkel probleem. De eerste stop was Pura Ganung Kawi. Dat zijn (heel heel heel veel trappen en) rotstempels rondom een rivier. De tempels zelf stelden niet zo veel voor, maar het gebied was echt prachtig. Mooi uitzicht over de sawas, je kon het irrigatiesysteem een beetje zien en het gebied bij de rivier was prachtig. (Nadat we alle trappen weer op waren geklommen) Gingen we door naar de Tirta Empul op een paar minuutjes afstand. Dat was een tempel complex rondom een heilige bron. Ik vond de vissenvijver en de bron zelf het mooist. Het was ook bijzonder om te zien hoe mensen daar een bad namen, in het heilige water. We vervolgde de reis naar de Batur vulkaan. Super mooi uitzicht op de berg en het meer. Daar moesten we dus even voor stoppen. Terwijl we naar de vulkaan stonden te kijken, vertelde Little Wayan over de reden van de plaatsing van de tempels en dergelijke. Heel mooi om te horen hoe hij daar over dacht. We wilden graag in een lokaal tentje zonder toeristen lunchen. Nou dat kon geregeld worden hoor! Super lekkere hete vis uit het Baturmeer gegeten in een klein zaakje waar wij de enige blanken waren. Het zat helemaal vol met vliegen, en iedereen at er met zijn handen, dus lekker authentiek. Detlef en Wayan namen een tamerillo sapje, heel lekker. Dat was ook een van de fruitjes die wij in de supermarkt hadden gekocht, maar lang niet zo lekker als dat sapje. Na de lunch gingen we door naar Danu Ulung Batur, de laatste tempel van de dag. Hier waren alle beelden geverfd en er waren bijna geen toeristen :D.
Na ons rondje in deze tempel vervolgenden we onze rit richting Amed. We hadden besloten via de noordelijk kust van Bali te rijden. Het was een flink stuk rijden, met prachtige uitzichten over dalen en de zee in de verte. Aangezien Marlijn vanacht weinig had geslapen, deed zij zo nu en dan haar oogjes even dicht. Langzaam maar zeker namen de haarspeldbochten af en kwam de zee dichterbij. Eenmaal aangekomen in Amed en ons hotel konden we meteen genieten van een prachtig uitzicht over zee. Het hotel ligt namelijk direct aan het strand met een zwembad dat over zee uitkijkt. Dus, zwemkleding aan, snorkels in de aanslag en vissen spotten! Gelukkig hebben we voor ons hotel een koraalrif, dus er was enorm veel moois te zien: maanvissen, kleine blauwe visjes, een broer van Nemo etc. Daarna, althans nadat we de uitgang uit de zee hadden terug gevonden, hebben we nog een duik genomen in het zwembad om lekker te genieten van het uitzicht. Vervolgens een douche genomen in onze ' semi-outdoor' badkamer zodat we weer helemaal fris op de veranda van het hotel konden kijken hoe het langzaam donker werd, terwijl we wachten op de volgende lekkere maaltijd. Nu nog even chillen met een koud watertje en dan zien we wel weer wat de morgen brengt.

NB Het lukt ons nu weer niet om de foto's te uploaden, ben bang dat dat dus niet gaat lukken in de internet cafetjes :( sorry! Op de facebook van Marlijn worden soms wat foto's geplaatst.

• 11 Juli 2013 - 21:18

Lisette:

Ha reizigers,
    Jullie vakantie kan volgens mij nu al niet meer stuk. Met al dat lekkere eten is het uiteraard maar goed dat er regelmatig plaatsen zijn waar veel trappen gelopen moeten worden en dat jullie volop kunnen zwemmen.
    Geniet nog lekker verder. Ik kijk uit naar het volgende reisverslag.
    Warme knuffel,

• 12 Juli 2013 - 17:49

Rian:

wat een mooie verhalen.het klinkt allemaal zo bijzonder,ik kijk er naar uit om alle foto,s te zien en jullie verhalen erbij te horen en vooral jullie enthousiaste gezichten te zien:-) ik hoop zodat jullie vakantie je nog veel meer van die bijzondere ervaringen geeft,kus mam:-) :x