Dag 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mlijntje - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mlijntje - WaarBenJij.nu

Dag 2

07 Augustus 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Voor vandaag hadden we een tour geboekt naar de Mekong Delta. Detlef wilde graag naar de floating market, maar de originele was alleen met een tweedaagse tour te bezoeken. En de toeristische versie was al vogeboekt. Dus gingen we een rondje over de bovenste rivier doen. We moisten om 7.45 uur bij de travelagency zijn. Vroeg opstaan, rugzakje inpakken, insmeren met zonnebrand, laagje deet eroverheen en opzoek naar ontbijt. We konden bij de buren in de woonkamer een lekker bordje pho nuttigen. Het duurde even voor we bij de bus waren en vervolgens nog langer voor de bus vertrok, maar goed we kwamen er wel. Onderweg stopte we om te plassen bij de tot nu toe meest vieze wc van de reis. Uit de stad was het landschap mooi en wijds. Onze eerste stop was bij een dorpje waar we een bordje fruit kregen en naar locale muziek konden luisteren. Het dorpje had grote luxe huizen met veel groen en rust. Twee anderen uit de groep kwamen bij ons aan tafel zitten. Matt uit de UK en Emiko uit Japan/Taiwan. Matt was al twee weken door Vietnam aan het reizen en wilde ons vanalles vertellen over zijn ervaringen. De rest van de dag hebben we een beetje met hen opgetrokken. Na de “prachtige” muziekvoortelling (onze gids deed ook nog mee) gingen we met kleine bootjes over een small riviertje. We kregen allemaal een conehat voor de foto. De bootjes brachten ons naar een coconutfarm, waar we coconutsnoepjes mochten proeven. Je kon ook met een hele grote slang op de foto, maar dat hebben we maar niet gedaan (arme slang). Vervolgens gingen we met een grote boot over de brede rivier naar een restaurant om te lunchen. Hier stonden struiken in de vorm van ongeveer alle dieren ter wereld en draken. Na de lunch was er de mogelijkheid om een fietstochtje te doen over het eiland. Maar we waren zo druk aan het kletsen met Matt en Emiko dat we die kans mistten. Terug in de boot en onder muziekale begeleiding van onze gids naar een nieuw eilandje. Hier stonden paardenwagentjes op ons te wachten. Ik moest even diep ademhalen maar de ponies zagen er gezond uit en werden goed behandeld. Net toen ik opgelucht adem had gehaald omdat het ritje zo was meegevallen kwam er een houten wiebelbrug in beeld. Ik wilde voor de zekerheid Detlefs hand vasthouden, maar eenmaal op de brug was er niets aan de hand. Het klimbosdebacle bij Eef is niet voor niets geweest. Aan het eind van de brug konden we een kokosijsje kopen en toen moisten we vlug weer naar de boot. Zo vlug dat we bijna 3 pasagiers achterlieten. Met de boot weer onder het “ genot” van de Vietnamese zangkunsten van onze gid naar het laatste eiland gevaren. Hier was een beefarm. We mochten allerlei lokale bijenproducten proeven. Er was ook bananawine: 30% alcohol, mijn keel brandt nu nog. Helemaal geweldig allemaal, gewoon niks kopen en terug naar de boot. Die bracht ons terug naar de bus en zo konden we weer in de airco genieten van het landschap en de cultuur observeren. Bij de market warden we afgezet en namen we afscheid van Matt en Emiko. Snel naar het hotel om de gigantische zweetwalm weg te spoelen. En we moisten gaan besluiten wat we morgen gingen doen. Overleggen, internet afspeuren en vervolgens hulp vragen bij de travelagent waar we de mekongtour geboekt hadden. Hij heeft ons netjes opweg geholpen en probeerde ons vervolgens op slinkse wijze alvast een boottrip door Ha Long Bay aan te smeren. We bedankten het vriendelijk voor de informative en zijn hem snel gepeerd. Tijd voor een hapje eten! Matt had ons verteld over de nightmarket bij ons hotel in de buurt waar hij de vorige avond heerlijk had gegeten. Dat moesten we zien! Of nou ja, vooral proeven! Na een rondje op de markt, kwamen we uit bij een enorme kraam waar middenin een groot aantal koks hun kunsten vertoonden. Detlef was al gauw onder de indruk, maar eenmaal aan een tafeltje gezeten kreeg hij toch zijn bedenkingen bij het bijzondere menu en (in vergelijking met andere lokale eetgelegenheden) hoge prijzen. Toch maar naar de overkant voor een hapje heerlijk vietnamees voedsel. Vijf gezouten/gepeperde Gobyvisje op een stokkie voor Detlef en een rundvlees/groentenschotel voor Lijntje. Tel daar een bordje spinazie/boontjes en een vers spinaziesapje bij op en je hebt het recept voor een heerlijke maaltijd. Na deze maaltijd terug richting hotel (bijna weer verdwaald!) om de planning voor de komende dagen door te nemen en vast een hotel te boeken in Hoi An.