Dag 20 - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Mlijntje - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Mlijntje - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: Marlijn

25 Augustus 2015 | Maleisië, Kuching

Vandaag gaat het eindelijk gebeuren! We gaan naar de Oran Utangs :D Hoewel ik niet echt kon slapen omdat Obay naar de dierenarts was geweest, toch vol goede moed wakker. Noodle soepje op de kamer en om 7.30 uur stond de taxi klaar. Bluffen we nog even 15 ringit van de prijs af en om 8.10 uur stonden we bij de ingang van Semengoh Nature Reserve. De 2 km lange wandeling, omhoog, omlaag, leidde langs allerlei tuinen (palm, jungle, fruit) die er allemaal nogal gesloten uitzagen. Toen waren we bij het centrum en na 100 meter stonden we oog in oog met 2 Orangutans. Moeder (44) en zoon (7) hingen in de dakbalken van een overkapping waar we onderdoor moesten. De rangers stelde ons voor en wezen ons ook op een mannetje dat 20 meter verder aan de touwen hing. Wauw! Niet gedacht dat we zo dichtbij zouden kunnen komen. Het mannetje was de bomen een beetje aan het snoeien en gaf acrobaten shows weg. De rangers zorgen ervoor dat de steeds grotere groep mensen op afstand blijft. Ze beginnen de dieren wat snacks aan te bieden en het is duidelijk dat de rangers echt een safe spot zijn voor de orangutans. Moeder en zoon komen naar beneden en beginnen aan een worstelpartijtje, met snack pauzes. Heerlijk genoten van deze close encounter.Rond 9 uur besloot moeder dat het tijd was en vertrokken ze op 6 benen zo midden tussen de toeristen door!
Toen werden alle bezoekers meegenomen naar de voerplaats waar de rangers al aan het roepen waren. Speciaal platform midden in de jungle, met touwen voor de orangutans en een tribune voor de bezoekers op een goede afstand. Jammer genoeg kwamen er uiteindelijk helemaal geen orangutans. Ze hadden geen honger.Hieruit blijkt wel dat ze echt volkomen in vrijheid leven en uitstekend in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Ik denk dat de eerste ontmoeting ook veel specialer was, maar was leuk geweest om er nog meer te zien. Toen maar weer terug gewandeld naar de ingang, om met de bus terug te gaan.
Weer in de Mall geluncht. Detlef wilde ramen proberen en ik was erg content met m'n verse zeewier salade, edame en warme milo (de airco staat hier echt op standje koelkast). Nog een beetje rond geneusd en daarna lekker op de kamer gechilld.
We hebben allebei een beetje last van heimwee. Ik omdat het niet helemaal goed gaat met Obay en Detlef omdat hij straks weer meteen moet werken. We hadden op tripadvisor opgezocht dat hier vlakbij een hele goede pizzeria zat. Met gps onze weg er naar toe gevonden. Is hij dicht op dinsdag! Dat zijn schijnbaar wel meer eettentjes en winkels, maar daar stonden we dan...... Uiteindelijk zijn we bij de KFC in de mall terecht gekomen :( Erg opvallend hoeveel fastfood restaurants er hier zijn. Er lijkt ook echt een correlatie te zijn met het nationaal BMI want zoveel dikke mensen hier, wow! Nou ja, toetje mee voor op de kamer en nog even in bad om te proberen te ontspannen. Er wordt echt heel goed voor Obay gezorgd, maar ik wel er zo graag zelf bij zijn :(