Dag 9 - Reisverslag uit Hòa Bình, Vietnam van Mlijntje - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Hòa Bình, Vietnam van Mlijntje - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Detlef

14 Augustus 2015 | Vietnam, Hòa Bình

Pu Luong Nature reserve
Het is tien over half 7, Lijntje ligt nog heerlijk te slapen in ons bedje recht boven mijn hoofd. De huisjes hier staan namelijk op pootjes en in het huis hadden ze (met dekens en een klamboe) een prachtig tentje voor ons gemaakt. Toen ik vanmorgen door de haan gewekt werd, keek ik vanuit het raam naar een berglandschap bedekt met wolken. Van zoiets mooist wordt ik wel wakker! Tijd voor een ochtendwandeling, voor de zon alle wolkenbanken weet te verdrijven. De wandeling staat op film, hopelijk brengt het de natuurlijke schoonheid van dit prachtige stukje aarde een beetje over. Nu, voor het ontbijt, nog even lekker gamen in de hangmat :p
Ook deze ochtend werd er een lekkere pannenkoek voor ons gebakken, dit maal met banaan erin. Na het ontbijt snel alles inpakken want alle tassen moesten bij Cho op de scooter gebonden worden. Je kon Cho haast niet meer zien tussen al die tassen. Tijd voor de tocht door de bergen naar de volgende homestay. Het eerste stukje van de reis leggen we af met Tien en Bach. Ha rijdt dan wel voor, dan wel achter ons met de scooter. De rijstvelden zijn fel groen en waar de lucht tussen de wolken doorkomt is deze prachtig. Met die wolken waren we wel blij want daardoor bleef het enigszins koel. Nadat Ha de scooter van een enorm lastige helling wist te manouvreren was het tijd om te wisselen. Bach op de scooter naar de homestay en wij verder op pad met Ha en Tien. Detlef en Tien hadden al gauw een stok in handen om met de coolste ninjamoves de lokale plantenwereld een lesje te leren. En later volgde ook nog een multifuncitionele wandelstok. De wandeling voerde ons door riviertjes (lekker even pootjepaden!) stijle bergpaden, enkele dorpjes en uitgestrekte rijstvelden aan alle kanten. Langzaam maar zeker werd het steeds warmer. Ha vertelde ons van alles over de natuur onderweg en leerde ons zelfs hoedje make van planten. Na een stop in een cafetje (lees grote zaal met plastic stoelen en een ventilator) voor een drankje, verliet Tien ons gezelschap. Hij werd alvast opgehaald door onze nieuwe gastheer want de wandeling was ondertussen lang genoeg geweest voor hem. Wij liepen verder naar een restaurantje voor wat Pho Bo (I-Pho).
De locals zaten al luidkeels te zingen en drie opatjes naast ons wilde maar al te graag een rijstwijntje met ons drinken (en het was een hele uitdaging om het bij 1 te houden!) Toen we na de lunch onze weg vervolgde was de lol er al snel vanaf. Er was geen wolkje meer aan de hemel en het heetst van de dag. Nog 7 km lopen zonder flauw te allen was niet mogelijk, dus toch maar bellen voor een scooterpickup. Bij een prachtig waterrad wachtte we, gezeten op een krakende brug, tot we werden opgehaald. Gelukkig zijn we inmiddels ervaren scooterzitters wan wat een rit was dat!
De nieuwe homestay was groter en luxer, we hadden ons eigen huis! En dikke vette bonus een hele collectie watervallen. De hele middag met Ha & Co door de watervallen geklauterd. 's Avonds heel gezellig met het hele gezelschap in het grote huis gegeten.

• 19 Augustus 2015 - 09:32

Ino:

"Een eigen huis, een plek onder de zon .. . en met watervallen"
    Wie wil dat nou niet ;-).
    jullie filmpje ga ik nog bewonderen...

Ben benieuwd hoe je je vandaag voelt, nadat je een extra dagje hebt kunnen uitrusten..